01.
Az interneten a bevétel a weboldalon születik meg, vagy ég el. Egy sikeres weboldal készítés az, ami a “nem tudom, hogy fizetjük ki az ÁFA-t a héten” anyagi helyzetet a “Kollégák! Megyünk új céges autókat nézni” helyzetté változtathatja.
Azonban 10-ből mindössze 3 informatikai projekt sikeres a Venture Beat nemzetközi kutatása szerint. Nem kivételek ez alól a weboldal készítés projektek sem, ott a digitális marketinggel kombinálva kb. 50% mindössze a sikerarány.
A saját számaink is ezt támasztják alá. Ügyfeleink kb. 60%-a egy kudarcba fulladt együttműködés után keres meg minket, amikor a projekt a várva várt siker helyett inkább az arcukba robbant.
Kérdezheted, hogy mit jelent a weboldal esetén az elérhető siker? Változó, de elsősorban több ügyfélmegkeresést, konkrét eladást vagy hatékonyságnövelést (értékesítői vagy ügyféltámogatási).
Ez a cikk mérnöki részletességgel, de mégis közérthetően vezet be abba, hogy 2021-ben végre sikerüljön olyan weboldalt készítened, ami hozza a pénzügyi eredményeket, hiszen az interneten a bevétel a weboldaladon születik meg, vagy ég el (párszor még majd ezt elismétlem).
Kortyolj bele egyet a kávédba (vagy keríts egyet a kedvenc italodból), mert most erős rész jön.
02.
Akik a weboldal kiesése miatt üzletet veszítettek
Van olyan amerikai ügyfelünk, akinél egy 2019-es többállomásos konferencia roadshow után derült ki, hogy nem működik a kapcsolati űrlapja (akkor még nem a mi ügyfelünk volt). Ami azért is vágta őket különösen mellbe, mert a nagy kanadai és amerikai konferenciákon mindenkinek azt mondták, hogy jelentkezzenek a weboldalukon keresztül. Csak küldjenek egy üzenetet, és a konferencia után folytatják a beszélgetéseket, kezdődhet az üzleti kapcsolat kiépítése. Az üzenetek lehet elindultak, de sosem érkeztek meg.
Akik a weboldal átállás miatt az olvasóikat bukták
Az egyik barátomnak korábban a weboldal átállásnál a fejlesztő elfelejtette a weboldalát indexálni a Google adatbázisában (jelezni a Google-nek, hogy nézheti a weboldalt és rangsorolhatja), ezzel a 13 évig épített nagyrészt Googleből érkező olvasótábora a harmadára olvadt (ez most nulla lenne, de a monitorozás segített). Személyes tippem szerint minimum 1 év lesz, mire újra elérheti a korábbi szintet.
Akik pénzt, időt és piacot is buktak
Korábban egy cégcsoportnál dolgoztam, ahol előtte kb. 60 millió forintból nem sikerült 4 év alatt lefejleszteni a cég weboldalát. Egyszerre akartak ügyfélportált, webshopot, 4 jogosultsági szintű tudásbázist és mindezt teljesen nulláról felépítve, egyedileg megtervezve. Emellett még vállalatirányítási rendszer bevezetés is a porondon volt. Nagy falatnak bizonyult és mire elindult a weboldal, már a konkurencia előrébb járt.
Weboldal bukások tanulság
Sorolhatnám még a fatális webes baleseteket, de nekünk a tanulság a lényeg. Egy új honlap elkészítése vagy a meglevő honlap cseréje egy nagyon komoly és üzleti célokat masszívan befolyásoló kihívás. Ezt a játékot eredményekre játszák. Különösen igaz ez a Covid-19 világjárvány után felpuhított gazdasági környezetben, 2021-ben. Csodás érzés, amikor (az újabb) webes katasztrófa helyett új ügyfelek megkeresései elkezdenek bepotyogni az inboxodba. Néhány ilyen példa is látható a videóban, ahol a 2020-as Magyar Közgazdasági Társaság vándorgyűlésén meséltem néhány weboldal készítési tapasztalatról a Magyar Nemzeti Bank moderálásával a Corvinus dékánjával és az OrthoGraph tulajdonosával beszélgetve:
A legtöbben bíznak abban, hogy érzésre jó lesz a digitális stratégia, a fejlesztő kiválasztása, a módszer, ahogy nekiállnak és a mögöttes technológia is.
Te ne kövesd el ezt a hibát. Érzésre nem kezdünk el autót vezetni sem (főleg nem az új cégest, amíg nincs a lábunkban kb. 30 ezer kilométer), hiszen könnyen falnak csapódhatunk. Ha már az autóvezetés, akkor ugye oda elengedhetetlen egy elméleti és gyakorlati háttértudás is. A továbbiakban ennek a tudás megszerzésének állomásai következnek. Folytassuk az árakkal.
03.
A weboldal készítésnek ára van. Mindig. Akkor is, ha te csinálod, akkor is, ha rokon vagy barát. Tehát beszéljünk az anyagiakról. 3 szintet érdemes megkülönböztetni egymástól.
Belépő szint
A belépő szinten egy tipikus weboldal szerkesztő programmal (pl. Wix, Clickfunnels, Godaddy webszerkesztője vagy a magyar Webnode) néhány óra alatt kapunk egy átszerkeszthető kész sablont saját szöveggel, képekkel megtámogatva.
Előnyök: gyors (néhány óra alatt testreszabható) és olcsó indulás. Mivel sokan használják, így üzemeltetési szempontból sem sanszos, hogy gond lehet vele. Ha igen, akkor van segítség.
Hátrányok: korlátozott a sablon lehetőségek (kinézet) és funkciók száma. Érdemes figyelembe venni, hogy Google Ads vagy erős közösségi média jelenlét fog ahhoz kelleni, hogy tesztelni lehessen és az emberek rátaláljanak. Stabil és növekvő organikus forgalom nem várható el tőle.
Ár: A szerkesztő, tárhely és egy éves domain árak jellemzően olyan 40-50e Ft/év költséget jelentenek. Ehhez már saját domain-es email cím, akár többnyelvűség és Google Analytics is dukál.
A webes belépő szint, ha autó lenne: A legelső autóm egy Skoda 120-as volt. Indulásnak tökéletes volt, megtanultam vele vezetni, viszont komoly korlátai voltak és autópályára nem mentem volna vele. Egy hideg téli napon egy kátyúba belementem vele egy felvidéki faluban, a benzincső leszakadt és tartalma a forró kipufogóra csorgott, amivel szó szerint felrobbantam. Időben kiszálltam szerencsére (mondjuk minden iratom bennégett a pénztárcámmal együtt), de a belépő szintű weboldalakhoz is ez a legfontosabb tanácsom: Indulni jó lehet, de időben ki kell szállni belőle (nem a robbanás miatt, hanem mert az autópálya belső sávjáról csak álmodhatsz vele).
Kinek ajánlom: ideiglenes megoldás leginkább. Elsősorban olyan munkavállalóból szabadúszóvá átlépőknek ajánlom, akik gyorsan szeretnének indulni és le szeretnék tesztelni a szolgáltatásukat, termékeiket vagy azt, hogy a tartalmuk képes-e célközönséget megszólítani. Ha ez megvan, akkor viszont azonnal feljebb kell váltani.
Megjegyzés: Régi bölcsesség, hogy ha valami ingyen van, akkor te vagy a termék. És ez nagyon igaz a weboldal készítés esetén is. Tehát míg egy közösségi média esetén a hirdetések fogyasztásával, addig egy ingyenes blog esetén a tartalmaddal és a blog felé behozott forgalommal fizetsz.
Középhaladótól profi szint
Egy tartalomkezelő rendszer (WordPress.org, Joomla, Drupal) szolgálatba állításával készülő weboldalakat sorolom elsődlegesen ide. A sablonos WordPresst mondjuk középhaladónak, az egyedit pedig, ami akár a professzionális céges szintet is tudja hozni.
Itt szinte végtelen funkcionalitás adható hozzá a weboldalhoz, hiszen rengeteg fejlesztő készít hozzá olyan bővítményeket (aka pluginokat), amellyel valamilyen funkció egy gyors telepítéssel megoldható. A weboldalak 39,5%-át adja a WordPress.org egy friss kutatás szerint és a tartalomkezelővel rendelkező weboldalak 68%-át. Magyarországon a KKV kutatásunk szerint 36,4% az arány.
Előnyök: viszonylag gyors és a legtöbbeknek megfizethető árkategória. Ennyi felhasználó nem tévedhet (mint régen egy Elvis albumnál).
Hátrányok: mivel elsődlegesen a WordPress.org egy blogmotor, így egy komoly látogatószámmal rendelkező weboldal (ugyanúgy webshop) esetén és sok funkciónál a sebességre ügyelni kell. Továbbá kell egy hozzáértő (csapat), aki üzemelteti és segít, ha baj van.
Ár: A weboldal készítés költsége olyan 250e Ft-tól kezdődik és általában 1 millió forintig terjed.
Ehhez jön hozzá az éves tárhely (15e Ft-tól), a domain név díj (2-3e Ft) költség és az üzemeltetés (lent külön lesz szó róla a fontossága miatt).
A webes középhaladótól profi szint, ha autó lenne: Volt egy Peugeot 407-es kombi céges kocsim korábban (az Antenna Hungária francia tulajdonú volt anno). Tágas volt, gyors és úgy síeléshez, mint költözéshez megfelelt. Meglepő extrákkal is rendelkezett: a vontatója akkora volt, mint egy pajszer és az Andrássy úton, mikor kizuhant elém egy bulitól áztatott fiatal, meg tudtam állni vele. A hátsó belém jövő kocsival se törtük nagyon össze egymást, mert a vontató felfogta az ütést. Néha azért támadt zavar is az erőben, mert az autópályán volt, hogy emergency módba kapcsolt, és így 90-re korlátozta a végsebességet. Ekkor le kellett állni vele, újraindítani és utána jól ment.
Kinek ajánlom: Ez az a weboldal kaliber, amivel ritkán lehet mellényúlni, mert elképesztően széles a lehetőségek palettája, ami lehet belőle. Lehet magánszemély blogjától kezdve, céges honlapon át havi 100 milliós forgalmakat lebonyolító webshop alapja is. Elindulni általában itt érdemes.
Egyedi fejlesztés pro+ szint
Az egyedi megoldások terepe, pl. Laravel. Ha a weboldalnak akkora a látogatottsága, hogy izzanak a vasak alatta vagy pedig nagyon egyedi funkcióról van szó.
Előnyök: Felkészíthető extrém magas látogatószámra, minden, amit látsz a nagy webshopoknál vagy internetes böngészős programoknál azt tudja, képes bármilyen nyitott szoftverhez hozzákapcsolódni és így beszélgetni bármilyen vállalati rendszerrel.
Hátrányok: mivel egyedi, így drága, lassú és sokszor fejlesztő kell hozzá, hogy bármi módosítható legyen rajta.
Ár: Az egyszerűbb weboldalak 700-800e Ft-tól indulnak, a webshopok pedig olyan 1.5 millió Ft-tól.
Az egyedi weboldal, ha autó lenne: A Nord cégcsoport tulajdonosának volt egy Audi S8-asa, amit sokszor volt szerencsém vezetni. Több, mint 500 lóerő volt, volt benne sáv és távolságtartás, kézzel varrt bőrrel burkolt masszázsfotel és számtalan extra. Azt gondolom viszont, hogy kevés helyzet van, ami 600 lóerőt indokol a mindennapi életben, nyilván, ha az ember autóversenyző szeretne lenni, akkor ez nem árt.
Kinek ajánlom: olyanoknak, akik nagyon egyedi webes funkciót szeretnének (pl. szoftveres ajánlatkészítő a CAD rajz feltöltése alapján, webes számlázó program stb.) vagy nagyon nagy látogatottságú weboldalt, webshopot.
Árak epilógus
A weboldal készítés árának megértéséhez olyan szempontot is figyelembe kell venni, hogy nem érdemes csak a költségeket nézni. Ez az a pont, ahol élesen elválik egymástól az autós és weboldal készítés példa. A weboldal ára az is, amilyen üzlettől elesik az ember (vagy cég), mert a weboldal nem működött jól.
Hogyan kontrolláld az árakat?
Először is mérd fel, hogy a fentiek közül milyen kaliberű weboldalra van szükséged. Az extra funkciókat (pl. időpontfoglaló, ügyfélfiókok kezelése vagy akár autókonfigurátor) tervezd meg. Érdemes a tervezést úgy elkészíteni, mint az IT tesztelőcégek. Felhasználói forgatókönyvben gondolkozz. Mit akar a felhasználó csinálni és mit kapjon ehhez a weboldalon segítségként?
Pro tipp: ahogy Eric Ries Lean Startup könyvében, itt is a fokozatos haladás egy jó út lehet. Érdemes elindulni egy WordPress megoldással és aztán ha már az a kellemes problémád van, hogy a nagy látogatószám vagy funkcióigény nem megoldható vele, akkor váltasz egyedire. A többségnek azonban erre nem lesz sosem szüksége.
Legyen egy keretszerződésed a fejlesztővel, amiben ott a teljes matek. Mi történik kiesés esetén, hogyan néz ki egy új funkció fejlesztésének folyamata? Itt tipikusan T/M alapon (óradíj alapján) mennek a további fejlesztések, a fejlesztő becsül egy óraszámot (plusz/mínusz 20% pontossággal) és a keretszerződésben levő fejlesztési költséggel megszorozva látható a fejlesztés ára.Covid-19 update 2021-ben
Covid-19 update 2021-ben
A koronavírus-járvány hatással volt az árakra is, hiszen sok ügyfélnek a túlélés érdekében az internetes jelenlétét villámgyorsan ki kellett alakítani vagy megerősíteni. Másrészről, sok új honlapkészítő kezdte el a szolgáltatásait kínálni, akik között a fiatal tehetségektől, a kényszervállalkozókig sokan akadtak, ami nem tett jót a szakmának és hozzájárul bőven az informatikai kudarcarányhoz, hiszen a honlapkészítés sikere jobban függ a sikeres projektmenedzsmenttől, mint a kódolási képességektől. Egy jó minőségű WordPress weboldal (ahonnan nem spórolják ki a pisztáciát) 250 ezer forinttól, egy Woocommerce webshop pedig 500 ezer forinttól indul.
04.
Valljuk be, a weboldal üzemeltetés nem egy szexi téma. Olyan, mintha az autóvásárlásnál a nepper a vezetési élmény helyett a szerviz és karbantartási témákat ecsetelné hosszasan. Weboldal készítés esetén pedig végtére is ettől sokkal jobban függ a siker, mint a weboldal designjától (bizonyos alap szintet megugorva persze).
A weboldal üzemeltetésbe a biztonsági problémák kivédése mellett, a teljesítménnyel, adatbiztonsággal és keresőoptimalizálással kapcsolatos témák tartoznak.
Alap üzemeltetést még meg tudsz oldani magadnak (bár nem célszerű, mert tölthetnéd az idődet a cégeddel is). Fontos azonban, hogy legyen segítséged, ha beüt a krach. A különböző üzemeltetési szempontokról és területekről itt olvashatsz.
Egy fontos üzemeltetési szempont, hogy az éles weboldalt soha ne fejlesszük, frissítsük, csinosítsuk. A nagy IT projektekben nem véletlenül van fejlesztői, teszt és éles környezet is. Ebből, amit érdemes megjegyezni, hogy legyen egy éles és egy teljes értékű tesztkörnyezeted (ami az éles weboldal tükörképe). Utóbbin minden változtatásnak a kitesztelése lesz majd, így az élesbe mire átkerülnek a változtatások, addigra minimalizáltad a kockázatot.
Protipp: az Antenna Hungária fejlesztési vezetőjeként az emlékezetembe beégett az a kifejezés, hogy “change freeze”. Tehát a szezon kiemelt napjai előtt (pl. Webshop esetén Black Friday előtti csütörtök, karácsony előtti hét, vagy a nyári Olimpiai játékok előtti hét) vagy korlátozott fejlesztői rendelkezésre állásnál (péntek délután) ne változtass a weboldalon, mert probléma esetén hatványozottan sérülhet az online jelenléted és a kasszába csorgó pénz mennyisége (és így a csörgés helyett kínos csend lesz).
Weboldal készítés szerződés és garancia
A weboldal készítésre, a projekt szkópjára és a feltételekre muszáj szerződés. Pont. Nekünk nem csak amiatt van kb. 20 oldalas szerződésünk, mert a paragrafusok, szabadalmi iparjogvédelmi szakmérnökök és a GDPR rendelet háromszögében töltjük a szabadidőnket legszívesebben (de azért nagyon hálásak vagyunk nekik), hanem mert a jó üzleti kapcsolat alapja az, hogy mindenki tudja, mi a dolga.
Mivel 3 magyar, 1 kanadai jogi iroda és egy iparjogvédelmi szakmérnök is hozzájárul a szerződésünkhöz, így ismerjük a tapasztalatukat arról, hogy a webes iparágban nincsenek kiforrott szerződések és így az ügyfél ki van téve a fejlesztők jóindulatának és szeszélyeinek. A jó weboldal szerződés tartalmazza a szolgáltatások kézzelfogható (és érthető leírását), a fejlesztő és ügyfél teendőit, az ütemtervet és azt, hogy mi történik kiesés vagy egyéb probléma esetén. Egy megfelelő weboldal szerződés garantálja nyugalmat, ami miatt megéri átolvasni és megkötni.
Ha lehet egy részletes keretszerződést köss, amiben ott van a mostani szolgáltatás is, de látni belőle és szerződéssel le van fedve, ha más szolgáltatásokat is kérsz később.
A honlap készítés szerződésnél a garancia nagyon fontos és hasonló pontot kérj a szerződésedbe:
“Szolgáltató kötelezi magát arra, hogy a programozási hibákat a Weboldal üzembe helyezését, azaz éles indulását követő 12 hónapon át térítésmentesen javítja (Szavatossági Időszak).”
05.
Célok
A weboldal készítésnél a legfontosabb a reális siker meghatározása. Mit szeretnénk a weboldaltól és mi az a mérhető teljesítménymutató, aminél elégedettek leszünk? Ez azért fontos, mert mindennek ez az alapja. A “legyen olyan weboldalunk, hogy a konkurencia a tarkóján érezze a csőd szelének jéghideg fuvallatát” nem számszerűsíthető, így nem jó cél.
Mi az online marketing Workshopunkat ezzel a slide-al kezdjük:
Az alapok
Tudósok szerint az ember gyerekkorában a legtöbbet másolással tanul. A gondolatmenet alapján sokkal könnyebb egy meglevő weboldalból kiindulni. Ezért mi meg szoktuk az ügyfeleinket kérdezni, hogy van-e olyan weboldal, aminek a tudása és feelingje megfogja őket. Nem azért kérdezzük, hogy a designt másoljuk, hanem azért, mert az üzleti célok ismeretében és néhány ügyfél által kedvelt weboldallal felvértezve már könnyebb dolgunk van a funkcionalitásra vonatkozóan.
Drótváz
A drótváz a weboldal elemeinek egyszerű rajza egy papírfecnin. A rajz bemutatja a weboldal fő elemeit, ezek helyét és az egész weboldal struktúra átlátható vele. Fő előnye, hogy gyorsan elkészíthető ez a skicc és sok idő spórolható meg vele a webfejlesztőnek, aki így papíron dolgozik a bonyolult és időigényes kód helyett. A weboldal fejlesztés olcsóbb lesz vele és gyorsabban lehet indulni.
Weboldal struktúra
Hogyan olvasnak a weboldal látogatók? Sehogyan. Komolyan. Becsszó. A Nielsen Norman Group kutatása szerint átfutják, vagy szkennelik csak a weboldalt. Mindössze a látogatók 16%-a olvassa el szóról szóra a honlap tartalmát. Ez azért nagyon fontos, mert az egyes elemeknek így a weboldalon belül a fontosságuk szerint kiemelt helyet kell biztosítani.
A jó vizuális hierarchia nagyban növeli a felhasználói élményt (UX = user experience). A lényeg, hogy a felhasználók könnyen átlássák a weboldalt és megtalálják, amit keresnek.
A weboldal szövege
A televíziós médiában örökzöld mondás, hogy a tartalom a király. Az interneten is ugyanez a helyzet. A minőségi tartalom az, amiért a weboldalra visszatérnek a látogatók és később felhasználókká vagy vásárlókká válnak.
Ökölszabály, hogy a weboldal látogatónak több tudással kell távoznia a weboldalról, mint amivel előtte rendelkezett.
Az, hogy az oldal milyen értékes és könnyen fogyasztható tartalommal rendelkezik sokkal fontosabb a látogatóknak, mint az, hogy milyen bámulatosan trendi technológia áll mögötte (feltéve, hogy működőképes).
Mit adhat a tartalom?
A tartalom publikálásánál fontos, hogy a téma érdekeljen és legyen (némi) tudásod is a területen. Sikeres bloggerek javasolják, hogy az első 50-100 cikket vagy 100.000 szót (100-200 oldalnyi bejegyzés) személyesen írd meg, majd pedig ki lehet szervezni az írást másoknak. Erre több kiváló magyarországi cég is van már. Az elején azért javasolt a saját tollból való tartalom készítés, mert egyrészt ad egy képet a későbbi minőségi mércéről, másrészről a téma szakértőjének kell lenned (vagy azzá válnod).
Sok témakörben a Google tartalom friss mivoltát megítélő mutatója az egyik legfontosabb mutató. Ennek nem kevés értelme van, hiszen ha mondjuk egyéni vállalkozó vagy akkor a 2020-as KATA adószabályokkal idén már nem sokra mész.
Design
Amerikában végeztek egy tesztet középkorú hölgyeknél, akik a változókor panaszaira kerestek megoldást különböző weboldalakon. Azt vizsgálták, hogy melyik weboldal tud a felhasználóknak egy ilyen kényes témában segíteni. Arra jöttek rá, hogy a hölgyek elsősorban a megfelelő designnal rendelkező oldalakon nézelődtek és keresték a különböző tanácsokat. Az olyan oldalakon, amelyeknél a design nem volt szép (pl. csúnya színek, pixeles képek), azok nem rendelkeztek előttük azzal a hitelességgel, ami alapján tanácsot fogadnának el, így az oldalakat gyorsan bezárták. A teszt fókuszcsoport 85%-ának első benyomása a design alapján történt és a hitelességet is nagyrészt ez alapozta meg. A design kritikus eleme egy üzleti weboldalnak és a cég hitelességének is.
A kevesebb jobb?
És akkor beszéljünk is magáról az ellentmondásról, mielőtt a kizárólag szép design hívószót adja át valamelyik cég a weboldal elkészítését végző fejlesztőnek. Ha már most szebb a weboldalad, mint az Amazon.com és a felhasználóid sem mondják, hogy olyan ronda, hogy a hagyma sírva fakad tőle, akkor valószínűleg nem a további design erősítésekkel tudod majd leginkább az üzletet növelni.
A legjobb a minimalista design, ahol a felhasználók mindent könnyen megtalálnak és a fejlesztőnek is könnyű változtatni rajta. Ez hatványozottabban igaz, hiszen ma minden weboldalnak reszponzívnak (tehát mobil eszközökre is késznek) kell lennie, mivel egyre több az olyan felhasználó, aki főként vagy akár kizárólag mobil eszközökről internetezik.
Az ellentmondást az oldja fel, hogy a design fontos, de nem a szépség az elsődleges célja, mint egy barokk freskó esetén. Gondoljunk csak arra, hogy a Google, Facebook, Linkedin vagy a már említett Amazon.com weboldalai közül melyik van túldíszítve? Egyik sem. A felhasználást támogató funkcionális design az, ami az igazi eredményeket adja.
A weboldalakon található szép grafika, elrendezés és színek önmagukban csak dekorációk. Design akkor lesz belőle, ha a felhasználót segíti abban, hogy elérje a kitűzött célját és így a miénket is.
A weboldal designról itt olvashatsz bővebben.
06.
Domain és hosting
A weboldalhoz szükséged lesz a címére, aminek megadásával elérhető. Ez a domain név. Manapság már nincs jelentősége annak a keresők szempontjából, hogy a szolgáltatásod vagy terméked neve benne legyen a weboldal domainjében. Ez azért jó hír, mert a csőszerelőknek nem kell mindenképpen a weboldal nevébe a “csőszerelés” és “budaörs” kulcsszavakat belezsúfolni, hanem értékalapon lesznek rangsorolva a weboldalak úgyis. 2021-ben egy magyar .hu domain ára 1800 Ft/év-től indul.
A hosting (tárhely) az a (jó esetben soha nem kikapcsolódó) szerver, ahonnan a weboldaladat letöltik a böngészőjükkel az ügyfelek.
A tárhelynél a lényeg, hogy:
Biztonság
Itt nem is kell elmenni a kártya- vagy ügyféladatok elveszítésének pénzügyi és presztízs romboló hatásáig. A nem biztonságos weboldal már önmagában hitelességet rombol. A biztonsági rések eredményeként jöhetnek létre olyan katasztrofális esetek, mint az, hogy a weboldal a feliratkozott ügyfeleknek vírusos levelet küld, vagy a weboldalra egy kompromittáló felirat kerül fel. Egyáltalán miért törnek fel weboldalakat?
A weboldal biztonságát nem az fogja garantálni önmagában, hogy több fejlesztő által ismert pl. WordPress vagy Joomla megoldás helyett valami egyedi fejlesztésre adod a fejed. Hanem az, hogy az adott megoldáshoz a frissítéseket rendszeresen telepíted és olyan megoldásokat használsz, ami a hackerek dolgát megnehezíti:
-Minőségi tárhely választásával.
-A weboldal adminisztrációs felületére csak adott IP címről lehetséges belépéssel (pl. irodád IP címtartományáról).
-2 faktoros autentikáció beállításával.
-Erős jelszavak használatával, hosszú, egyedi és speciális karakterekkel megtűzdelve.
-Különböző tűzfalak beállításával.
-A domain beállítások, webszerver és weboldal monitorozásával.
-SSL tanúsítvány beállításával.
-Végül, de nem utolsósorban rendszeres biztonsági mentésekkel. Ha beüt a krach, akkor vissza tudsz állni adatvesztés nélkül.
Weboldal sablonok
Ha valamit újrahasznosítunk, az számtalan előnnyel járhat. Igaz ez a papírra, a felújított számítástechnikára és a weboldal sablonokra is. Sok weboldal készül sablonokból, amelyek előnye a gyorsaságuk, olcsóságuk, valamint viszonylag gyorsan az ügyfél kaphat egy átfogó képet arról, hogyan fog a weboldala kinézni. Továbbá, sok beépített funkció is lehetséges (pl. esettanulmány modul egy jogi cégnek, vagy egy étteremnek receptmodul). Legtöbbször egyszerűen nem érdemes a kereket feltalálni.
Akkor érdemes őket elsősorban használni, ha találunk megbízható szerzőktől olyan sablont, ami a cégünk tevékenységét nagyjából lefedi (nem sokkal több, de nem is kevesebb).
Ugyanakkor a sablonok hátránya, hogy zsákbamacskák és bele lehet nyúlni bugos, nem frissített megoldásokba is. Ezért van néhány iparági sztenderd, amit sokan használnak pl. Divi, Avada. Ezek hátránya, hogy sokszor sokkal többet tudnak, mint amire szüksége lenne és így a sok felesleges kód és funkció belassítja őket. Ezeket az extra funkciókat nem lehet csak úgy be- és kikapcsolgatni, hiszen attól még hogy nem látszódnak a weboldalon, a kódban és a betöltési sebességben is ott lesznek. Továbbá sok bővítménnyel lehet kompatibilitási gond.
07.
Online marketing stratégia
Az internetes marketing azért nagyon komplex, mert rengeteg eszközzel lehet csinálni és az, hogy melyiket használjuk, arra leginkább csak az válaszolható látatlanban, hogy az attól függ. De mitől? Az üzleti céltól és a célpiac elérhetőségétől, nyelvezetétől, igényeitől stb.
Azért is írom le a tapasztalatomat, mert a weboldal egyik fő sikerokozója, hogy mennyi ügyféljelölthöz jut el. Sokan viszont akkor kezdenek el gondolkodni, mint a szerencsejátékos, aki a pénzének nagyrészét már a rossz számra tette a rulettasztalnál, és végül már a vesztes sorozatból nem tud kitörni.
Itt látható néhány online marketing csatorna a teljesség igénye nélkül, amelyekkel rengeteg pénzt lehet elégetni, ha nem jól válasszuk meg őket:
Spoiler alert: Én a Googlet szeretem és nem azért mert jártam náluk.
Vágjunk rendet ezek között, ezt a sorrendet javaslom, hogy a weboldalad hemzsegjen a látogatóktól.
Ehhez azonban meg kell érteni a vásárlók szándékát.
Ahol a marketinget érdemes elkezdeni, az az ügyfél döntéséhez legközelebbi rész, ahol a legmagasabb a konverziós arány. Honnan tudhatjuk ezt? Úgy, hogy már tudatosan a “csőtörés javítás ár” kulcsszóra keres.
Ha a vásárlási szándék előrehaladottságát figyelembe vennénk, akkor meggyőződésem, hogy 10-ből 9 cég az ábra jobb oldalán kezdené a marketingtevékenységét. A vásárolni hajlandó vásárlók a Google-vel találhatóak meg az interneten legkönnyebben. Mondhatnánk azt is, hogy a Google az internet nagyfrekvenciás radara, ami kiszűri, ha valaki már bankkártyával a kezében keres.
Mi történik azonban a valóságban? 10-ből 9 cég ehelyett inkább Facebookon, Instagramon és Linkedin-en hirdet, ahol az ügyfelek aktuális céljait nem ismerik. Igaz, hogy több embert tudnak így elérni, mint akik már tudatosan vásárolni akarnak, de a konverziós százalék sokkal alacsonyabb lesz.
A jó sorrend tehát:
Ads
Kész vagy megváltani az internetes világot a weboldaladdal? Ez a beszéd! A Google Ads az első lépés ehhez. Ez a leggyorsabb és legkönnyebb módja annak, hogy a weboldaladra érdeklődők érkezzenek.
A gyorsaság mellett további előnye, hogy csak akkor kell fizetni, ha a weboldalra látogató érkezik (kattintásonként fizetsz).
Röviden az emberek által keresett kulcsszavakra licitálsz a többi szolgáltatóval szemben, aki a legtöbbet fizeti kattintásonként, azé az első pozíció.
Ügyfeleinknek szoktuk javasolni egy néhány tízezer forintos Google Ads kampányt, amivel lemérhető a weboldal vásárlókra való felkészültségének mértéke.
Ha Google Ads-el nem képes a weboldal vásárlót szerezni, akkor nagy valószínűséggel mással is nehéz lesz. A Google Ads viszont csak addig hoz látogatókat, amíg fizetjük, utána leáll a vevők rohama, mintha elvágták volna.
SEO
A keresőoptimalizálás (SEO – Search Engine Optimization) az a folyamat, amikor a weboldalt a keresők szempontjai szerint reszeljük, azzal a céllal, hogy a keresést végző felhasználó a mi weboldalunkat találja meg.
A Google Ads-el szemben ez egy lassabb folyamat, viszont több látogató szerezhető vele a különböző vásárlói szakaszokban (problématudat megléte, kutatás, vásárlás előtti szakasz, döntés). Ez azért van így, mert a legtöbb keresésnél a hirdetésekre az emberek max. 10%-a kattint.
A SEO azért nagyon értékes tevékenység, mert organikus elérést eredményez, vagy mondhatjuk úgy is, hogy ingyen látogatókat. A másik lehetőség, hogy szép nagy kereted van Google vagy Facebook hirdetésekre, de én a spontán, őszinte és feltétel nélküli találkozásokban hiszek (természetesen még mindig a weboldal látogatókról beszélünk).
A sok organikus elérés és konverzió a legjobb dolog, amit a weboldalad elérhet.
A SEO egy borzasztóan szerteágazó téma, azonban 3 csoportba sorolható az, hogy mit kell figyelembe vennünk a több látogató ingyenes eléréséhez:
Social media
A social média áthatja az életünket, a hasonló című dokumentumfilm óta ez pedig még jobban belátható. A social média abban nagyon jó, hogy precízen beprofilozza a felhasználóit, sőt sokszor a felhasználók maguktól adják meg ezeket az adatokat. Zseniális modell. Tehát ha a terméked budapesti orvosoknak érdekes, akkor pontosan az ő News feedjükben tudsz feltűnni Facebookon. A social média kevésbé ismeri az internetező aktuális célját, mint a Google, így sokszor a hirdetés a zaj kategória és a felhasználó nem kattint rá.
User flows
A felhasználói folyamat egy lépéssorozat, amelyen a felhasználónak végig kell haladnia ahhoz, hogy a célját elérje a weboldalon.
Kiindulási pontja pl. a felhasználó által meglátogatott weboldal kezdőlapjának a megpillantása, vagy egy népszerű blogbejegyzés és utolsó művelete egy termék, szolgáltatás megvásárlása vagy egy regisztráció.
Webes tapasztalattal rendelkező szakemberek elemzik a felhasználói folyamatokat, hogy a weboldalakat felhasználóbarátabbá tegyék és megértsék a felhasználó viselkedését, céljait.
Analízis segítségével pontosan látható, hogy honnan jött a látogató, milyen aloldalakon járt, hol hagyta el a weboldalt. Lényegében nyomon követhető a segítségével a felhasználó által a webhelyen megtett út, rengeteg hasznos információval ellátva az elemzőket.
Konverzió, kapcsolati űrlap, kontaktok
A konverzió üzleti szempontból azt a pillanatot jelöli, amikor odakerülsz az áhított bevételhez.
Úgyis mondhatnánk, hogy mindenki a konverzióra gyúr, mivel azt az eseményt jelenti, amikor a felhasználók a weboldalon teljesítenek egy célt és ezzel az ügyfelekké válnak. Terméket vásárolnak, árajánlatot kérnek, feliratkoznak hírlevélre, megnéznek és megosztanak egy tartalmat, rákattintanak egy hirdetésre, vagy regisztrálnak a weboldalakon. Mérése és elemzése kihagyhatatlan.
A sikeres marketingtevékenység alfája lesz, mivel rávilágít mennyire teljesít jól a stratégia. A konverziós rátát egy egyszerű matematikai képlettel kiszámíthatjuk, a teljesített célokat el kell osztani a weboldal látogatóinak a számával. A kapott eredmény alapján lehet dolgozni a konverzió optimalizáláson, azaz, hogy a konverziós folyamatot hatékonyabbá tegyük, növeljük a konverziók számát.
A kapcsolati űrlap, ahogyan a neve is mutatja kapcsolattartási eszköz, éppen ezért a kapcsolat oldalon kap helyet. Kitöltése azt jelenti, hogy elnyertük a látogatók bizalmát, amit tovább erősíthetünk, ha mellette adjuk meg a céges adatokat, elérhetőségeket, Google Maps-es székhelyet. A szerkesztésnél nem kell túlzásba vinni az adatgyűjtést, nem a teljes életrajzát szeretnénk megtudni a felhasználónak, viszont ajánlatos elmagyarázni, miért van szükség az információkra. A kapcsolati űrlapokhoz társítanak komoly elemzéseket, melyekből a konverzióra lehet következtetni.Hírlevél küldés
Az ügyfélkapcsolatok ápolásának az egyik leghatékonyabb módja a rendszeresen kiküldött hírlevelek a vevőknek.
Érdemes bevetni, mint online marketing eszközt, hiszen saját arculattal rendelkező hírlevélen keresztül jól kommunikálható a vállalkozás eseményei, eredményei, várható akciói.
Állandó kapcsolat alakítható ki a meglévő vevőkkel, szinte ingyen, és még a potenciális ügyfelek is elérhetők a segítségével. Ugyan az internet tele van hírlevél szövegmintákkal, célszerű ezeket csak kiinduló pontnak tekinteni, és egyedi szöveggel kiküldeni őket a biztos elolvasás érdekében.
Néhány ügyes marketinges trükköt beépítve eljuttathatjuk az üzenetünket a címzettekhez.
Hírlevél küldés
Az ügyfélkapcsolatok ápolásának az egyik leghatékonyabb módja a rendszeresen kiküldött hírlevelek a vevőknek.
Érdemes bevetni, mint online marketing eszközt, hiszen saját arculattal rendelkező hírlevélen keresztül jól kommunikálható a vállalkozás eseményei, eredményei, várható akciói.
Állandó kapcsolat alakítható ki a meglévő vevőkkel, szinte ingyen, és még a potenciális ügyfelek is elérhetők a segítségével. Ugyan az internet tele van hírlevél szövegmintákkal, célszerű ezeket csak kiinduló pontnak tekinteni, és egyedi szöveggel kiküldeni őket a biztos elolvasás érdekében.
Néhány ügyes marketinges trükköt beépítve eljuttathatjuk az üzenetünket a címzettekhez.
Blog
A weboldal látogatószerző gépezetének meghatározó láncszeme a saját blog. A megírt szövegen keresztül lehet kommunikálni más emberekkel, segítséget adni másoknak, kapcsolatba kerülni másokkal.
Írással rendszeres olvasótáborra lehet szert tenni, akik a bevételek növekedéséhez is hozzájárulnak. Sikeres blogot viszont kemény és kitartó munka felépíteni, befutott bloggerek szerint akár egy évet is igényelhet a blogolás, míg eredményeket lehet látni. Pontosan kell tudni kihez fog szólni a blog, ki lesz a célcsoport, milyen tartalomkezelő rendszerrel fog együttműködni, hol lesz hirdetve. Mindezekhez jól átgondolt stratégiát kell kidolgozni.
A bloggal hitelesebbé tehető a vállalkozás, így mindenképpen megtérül a rá szánt idő, energia.
A 2021-es nagy KKV webes kutatásunk szerint az edukációs tartalommal rendelkező blogok kb. 5x-több látogatót hoznak be a Googleből ingyen.
Fizetési megoldások
A termék kosárba tétele felhasználó internetes jelenlétének talán legkritikusabb pillanata, de ha már csak egy lépésnyire van a megvásárolom gomb megnyomásától, gondoskodni kell a megfelelő fizetési megoldás felkínálásáról számára. Gyakorlatban az online fizetési rendszerek közül a bankkártyás megoldás, átutalások és a PayPal beépítése a leggyakoribb (Mi a Paylike-ot is szeretjük).
Ugyanakkor egyes terméktípusoknál elvárt lehet az utánvételes fizetés, vagy a készpénzes megoldás is. A vevőknek biztonságban kell érezniük magukat a fizetéseknél.
A fizetési művelet egyszerűsítésével, a lehető legkevesebb adat elkérésével, az egykattintátos fizetési folyamat vagy a regisztráció nélküli, vendégként történő vásárlás lehetőségekkel segíthetjük a felhasználót.
A megfelelő fizetési forma kiválasztásában segít a célpiac igényeinek a megismerése.
Landing page-ek
A landing page, vagy magyarul érkező oldal, egy önálló weboldal, ahova a felhasználó megérkezik, miután rákattint egy hirdetésre, vagy linkre egy másik weboldalon.
Céloldalként a feladata konverziót generálni.
Amire figyelj:
Ha a meglevő weboldalad frissítenéd: Migráció
Időnként a weboldalak megérnek a frissítésre, például fejlesztéseket követően. Az online vállalkozások érzékeny pontja a frissítési és migrációs folyamat, azonban, ha kellő tapasztalattal rendelkező fejlesztő kezébe adjuk a végrehajtását, nyugodtan hátradőlhetünk a cégvezetői székben.
Míg a kezdők már az első kattintásoknál bizonytalankodhatnak, addig ő átlátva a folyamatot könnyűszerrel és gyorsan átvezeti a weboldalat a frissített verzióra.
A profi egy teljeskörű protokoll checklista lépéseit betartva halad előre a folyamatban, ugyanúgy, mint az a pilóta, aki hiába teszi meg rendszeresen a Budapest-London távolságot, mégis követni fogja az előírásokat a következő landolásánál is.
A tét ugyanis nem kevesebb, mint leállásnak vagy üzletmenet kiesésnek, esetleges adatvesztés lehetőségének a kockáztatása, amit egyetlen vállalkozás sem engedhet meg magának. A szakértői segítség ezen a területen kincset ér.
Törvényi előírások – Adatvédelmi tájékoztató, GDPR, webshopnál ÁSZF
A weboldalon a látogatók figyelmét fel kell hívni az adatvédelmi tájékoztatóra, amely az adatkezelési tevékenységről informálja őket. A törvény értelmében tisztában kell lenniük azzal, hogy kinek adják ki az adataikat, milyen célból és mit tehetnek, ha szabálytalanságokat, visszaéléseket észlelnek. Az adatvédelmi tájékoztató elolvasása erősen ajánlott mielőtt a megvásárolt terméket a vevők kifizetnék, megadnák az e-mail címünket hírlevél küldéséhez, direkt marketing célú levelezés megkezdésénél.
A GDPR (General Data Protection Regulation) azaz Általános Adatvédelmi Rendelet egy jogi keret, amely iránymutatásokat határoz meg az Európai Unióban élő személyektől származó személyes adatok gyűjtésére és feldolgozására vonatkozóan. A rendeletet a weboldalak székhelyétől függetlenül kell alkalmazni és célja az EU polgárok személyes adatainak a védelme. A benne megfogalmazott szabályozás kiterjed az adatgyűjtés módjára, adatok feldolgozására, tárolására, továbbítására és törlésére is.
Webshopok üzemeltetése szigorú jogszabályok betartásával lehetséges, amelyek előírják az Általános Szerződési Feltételek meglétét. A hatóságok komoly összegű bírságokkal sújthatják azokat az online értékesítő webshopokat, ahol hiányzik az ÁSZF. A feltöltött dokumentum célja a vevő tájékoztatása a szolgáltató adatairól, adatkezelési szabályokról, megrendelések teljesítéséről, elállás jogáról, garanciáról, panaszkezelésről.
Annak ellenére, hogy a webshopoknál kötelező a feltüntetése, a vásárlások véglegesítése vagy az űrlapok kitöltése előtt kevés felhasználó olvassa őket el.
Ahol tanulhatsz
A folyamatos innováció a weboldal készítés világát sem kerüli el. Ugyanúgy ahogyan a technológia fejlődik, önmagunk képzése is elengedhetetlen. A XXI. század második évtizedének elején az üzleti gondolkodás új irányt vett, és egyértelműen látszik, hogy a ma működő vállalkozások számára elengedhetetlen, hogy egyben online vállalkozások is legyenek. Egyre biztosabbak lehetünk abban is, hogy az elkövetkező évek sikertényezője az lesz, ki tud jobban online vállalkozni. Az online vállalkozások alapköve pedig a weboldal.
Mire eddig elérsz az útmutató olvasásában az lehet az érzésed, hogy túl a sok az információ, túl sok mindenre kell figyelned egyszerre. Megnyugtatásként: a weboldal készítés tanulható és ehhez rengeteg segítség áll a rendelkezésedre. Ingyenes információk garmadája érhető el az interneten a témában, de fizetős tanfolyamok is szép számmal kínálják a sokat érő tudást az érdeklődők számára. Kiemelnék kettő forrást, amelyekről bizton állíthatom, hogy hatalmas lökést fognak adni neked is a csúcsra vezető úton.
Az első a Conversion Rate Experts weboldala, ahol minden válasz adott a konverzióval kapcsolatos kérdésekre. Mottójukat, miszerint ‘A legsikeresebb vállalkozások használnak minket” méltán alátámasztja az ügyfeleik névsora, ahol olyan nagyágyúkat találhatunk, mint az Amazon, Apple, Google, Facebook vagy a Dropbox. Több száz cikk között lehet böngészni, amelyek tele vannak hasznos eszközökkel és technikákkal. Állítják, a tanácsok betartásával bárki megduplázhatja az eladásait.
A másik javaslatom Rand Fishkin-nek, a Moz.com alapítójának a videói, aki a SEO nagymestere. Youtube csatornájukat rengetegen követik, hogy praktikákat lessenek el tőlük, hogyan lehet megérteni és eredményesen használni a SEO-ban rejlő potenciált az üzletmenet felpörgetéséhez.
08.
Használtad már a WD-40-et? És gondolkoztál már azon, vajon miért 40 a 40, és nem 20, vagy 30? Elárulom, a kitartás miatt. A termék ugyanis 39 korábbi teszten megbukott, de a tervezői nem adták fel. Hittek a termékükben, a céljaikban, hogy megcsinálják. És megcsinálták.
A WD-40 mára a szerszámosládák nélkülözhetetlen kelléke. Weboldal készítés útmutató áttanulmányozásával garantálom, neked nem lesz szükséged 40 alkalomra a sikerig. Némi kitartást viszont neked kell hozzátenned a projektedhez, de megéri, hiszen az internetes bevétel a weboldaladon születik, vagy ég el.